Hrubý zisk z produktu sa vypočíta takto:
Predaj – náklady na predaný tovar = hrubý zisk
Pre pochopenie hrubého zisku je dôležité poznať rozdiel medzi variabilnými a fixnými nákladmi.
Variabilné náklady sú náklady, ktoré sa menia na základe množstva vyrobeného výrobku – a ktoré vznikajú ako priamy výsledok výroby produktu. Zahŕňajú:
- Použité materiály
- Priama práca
- obaly
- dopravné
- Platy stavebného dozoru
- Odpisové náklady na výrobné zariadenia
- stroje
Fixné náklady sú vo všeobecnosti viac statické. Zahŕňajú:
- Kancelárske výdavky, ako sú dodávky, verejné služby a kancelárske telefóny
- Platy a mzdy úradníkov, predajcov, úradníkov a vlastníkov
- Daň zo mzdy
- Reklamné, propagačné a predajné náklady
- Poistenie
- Náklady na automobilový priemysel pre predajcov
- Profesionálne poplatky
- Nájomné
Variabilné náklady sa vykazujú ako náklady na predaný tovar. Fixné náklady sa počítajú ako prevádzkové náklady (niekedy nazývané predajné a všeobecné administratívne náklady).
Kým hrubý zisk je suma, hrubé ziskové rozpätie sa vyjadruje ako percento. To je rovnako dôležité sledovať, pretože umožňuje sledovať vývoj ziskovosti. Mnohé podniky sa dostali do finančných problémov s rastúcim hrubým ziskom, ktorý sa zhoduje s klesajúcim hrubým ziskovým rozpätím.
Hrubá zisková marža sa vypočíta takto:
Hrubý zisk / predaj = marža hrubého zisku
Existujú dva hlavné spôsoby, ako zlepšiť svoju hrubú maržu. Po prvé, môžete zvýšiť svoje ceny . Po druhé, môžete znížiť náklady na výrobu svojho tovaru. Samozrejme, oba prípady je ľahšie povedať, ako ich zrealizovať.
Zvýšenie cien môže spôsobiť pokles predaja. Ak predaj klesne príliš, nemusíte generovať dostatok hrubého zisku na pokrytie prevádzkových nákladov. Zvýšenie cien si vyžaduje veľmi starostlivé čítanie inflačných sadzieb, konkurenčných faktorov a základných predpovedí ponuky a dopytu pre produkt, ktorý vyrábate.