Pre začiatok podnikania je prakticky v každom odvetví vopred žiadaným prvkom premyslený podnikateľský plán. Je to vlastne základný štartovný nástroj, ktorý nielenže by sme mali brať ako povinnosť, ale predovšetkým ako jasnejšie uvedomenie si svojich vlastných cieľov a pozrieť sa na ne reálnymi očami. Pri jeho zostavovaní tak môžeme ešte menej alebo viac vecí premyslieť a snažiť sa vypracovať formu s funkčným základom, ale tiež potenciálnymi vyhliadkami do budúcna.
Je však úplne v poriadku, keď má každý podnikateľský plán iné znenie, respektíve tiež štruktúru. Každá podnikateľská činnosť je totiž vzájomne odlišná a preto nemusí by riešením vypracovať plán podľa nejakých stanovených a priam skopírovaných osnov. Vo všeobecnosti sa ale môžeme zamerať na model, ktorý by mohol byť funkčným pre všetky, respektíve väčšinu odvetví. Mal by predstavovať nasledovné.
Na začiatok by nemal chýbať opis firmy.
Následne je vhodné zanalyzovať trh a odhadnúť, v akej situácii sa z tohto pohľadu bude firma s konkrétnymi službami nachádzať. Je vhodné takisto zanalyzovať situáciu zákazníkov, čiže to, ako sa správajú a ktoré formy uprednostňujú.
Potom sa samozrejme zameriame na charakteristikuslužieb alebo tovaru, ktorý chcete ponúkať, resp. predávať.
Teraz je čas zamyslieť sa nad silnými stránky, konkrétne na výhody, ktoré máte voči konkurencii a akým štýlom ich možno využiť.
Následne prichádza na rad obchodný a marketingový plán.
Nesmieme zabudnúť na analyzovanie zdroju zamestnancov (v prípade, ak ich váš plán zahŕňa).
A nakoniec treba zvážiť finančný plán a fakt, či a kedy začne táto činnosť prosperovať.
Zanalyzovanie situácie na trhu alebo nájsť vhodný potenciál je možné napríklad vyhľadaním kľúčových slov pomocou nástroja Keyword Planner. Zamerajte sa na svoje odvetvie a zistíte, ktoré výrazy a teda záujmy sú v tomto prípade najvyhľadávanejšie. Je to cenné poznanie.
Funkčný podnikateľský plán s potenciálom uspieť navyše môže osloviť a prilákať do vašich cieľov štedrého investora.